Gaya Hidup

Toyota Innova Kini Digunakan sebagai TEKS1M

Selaras dengan usaha untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan teksi di negara ini, Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) telah mengumumkan bahawa Toyota Innova TEKS1M akan digunakan sebagai model tambahan untuk inisiatif Taxi 1 Malaysia.

004_TEKS1M-Delivery-600x384

Usaha ini adalah bertujuan untuk meningkatkan jumlah TEKS1M yang beroperasi di Lembah Klang, Johor dan Pulau Pinang. Terdapat empat komponen utama di bawah Inisiatif Transformasi Industri Teksi SPAD: memperbaiki kehidupan pemandu, mengurangkan kos operasi, kerjasama kawal selia dan untuk mencipta sistem teksi bertaraf dunia yang moden. Komponen ini bertujuan untuk memberi manfaat kepada kedua-dua pemandu teksi serta pengguna.

001_TEKS1M-Delivery

Dalam usaha untuk meningkatkan martabat industri teksi di negara ini, SPAD sedang menjalankan program latihan pemandu TEKS1M secara berperingkat. Program ini melibatkan pemandu teksi bebas dan juga pemandu yang telah bergerak di bawah payung TEKS1M itu. Tujuan Program Kemajuan Profesion SPAD adalah untuk memberi kesedaran dan pengetahuan dalam hal-hal yang berkaitan dengan undang-undang dan etika pemandu.

Bermula Oktober 2014 yang lepas, semua pemandu teksi yang lebih tua daripada had undang-undang yang beroperasi terpaksa berhijrah ke program TEKS1M itu. Secara keseluruhannya, 3367 unit kenderaan setakat ini telah mendapat kelulusan untuk TEKS1M dengan 1382 unit kenderaan berlesen telah beroperasi.

002_TEKS1M-Delivery

Previous post

Porsche Mula Jual 911 Carrera Black Edition Dalam Variasi Coupe Dan Cabriolet

Next post

Jaguar F-PACE Harungi Cabaran Getir

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *