Konsep / Lakaran / Intipan

Akan Datang! Kelahiran Semula Alfa!

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) yang melancarkan kereta pertama rangkaian Alfa Romeo terbaru  bulan lepas dengan banyak besar-besaran ikutan media sosial yang besar. Alfa Romeo baru ini adalah pemangkin untuk pelan pemulihan dan berpotensi sebagai peluang untuk menarik rakan kongsi penggabungan yang berkewangan. Ketua Eksekutif Sergio Marchionne bertaruh kepada jenama Alfa yang berusia 105 tahun untuk membantu FCA bersaing dengan  lawan Jermannya,  BMW, Audi dan Mercedes-Benz dalam pasaran kereta premium yang berkembang pesat dan margin yang tinggi.

Sedan Alfa Romeo Giulia baharu akan berenjin enam silinder yang diperolehi dari jenama top-end FCA iaitu Ferrari dan menggunakan warisan perlumbaan Alfa untuk membantu ia menonjol berbanding “Musuh Jerman” mereka. Tetapi Marchionne menghadapi perjuangan yang berat untuk meyakinkan pemandu yang Alfa telah menumpahkan reputasi kualiti dan perkhidmatan yang kurang memuaskan dan untuk meyakinkan pelabur yang dia mempunyai formula dan wang untuk berjaya di mana relaunch-relaunch sebelum ini gagal.

Alfa-Romeo-Giulia-lineup

Alfa baru dan tujuh model yang dijangka menyusul, termasuk sport-utility (SUV), perlu mencabar jenama sedia ada yang kukuh, pemimpin dalam inovasi dan mempunyai sokongan daripada syarikat-syarikat induk berkewangan yang kukuh. Sebaliknya, akaun FCA adalah sarat dengan hutang, marginnya  tertekan di pusat keuntungan Amerika Utara di mana permintaan kelihatan hampir puncak, dan ia juga menentang kemerosotan mendadak di pasaran utamanya yang lagi satu, Brazil.

“Ia bukan mustahil tetapi ia adalah kehendak yang amat besar dan tiada ruang untuk kesilapan”. “Alfa mesti menawarkan semua teknologi dan faedah yang terdapat dalam kereta Jerman dan sesuatu yang lebih.” Mungkin mencerminkan keraguan terhadap keupayaannya untuk membiayai pelan pemulihan 48 bilion euro FCA, Marchionne baru-baru ini meningkatkan kempen untuk mencari rakan kongsi penggabungan, dan General Motors (GM) adalah salah satu sasaran utamanya.

alfa-romeo-giulia_2

 

Previous post

SUV Toyota Innova 2016 Sedang diUji di India

Next post

Gambar Hari Ini - Alfa Romeo 75 Sports Sedan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *