Gaya Hidup

Pemilik Nissan Leaf Secara Kolektif Mengelak Pembebasan 266 Juta Kg CO2

Nissan telah memperkenalkan Global Green Program 2016, syarikat itu menonjolkan peranan penting kenderaan elektrik dalam pengurangan pelepasan dan melindungi alam sekitar bandar dan kualiti hidup. Berikutan data yang dikumpul oleh pengeluar kereta, mereka menunjukkan bahawa 41,100 tulen elektrik Nissan Leafs didorong di Eropah telah menghalang pelepasan hanya di bawah 50 juta kg CO2 kepada atmosfera.

greentech_nissan-leaf

Berdasarkan angka pertumbuhan semasa, dianggarkan bahawa pada tahun 2050 akan terdapat 2.5 bilion kenderaan di dunia, jauh mengatasi 1 bilion hari ini. Jadi dengan pelepasan CO2 yang kini dianggarkan pada 600 juta tan di seluruh dunia, pengangkutan akan memainkan peranan yang semakin penting dalam membentuk bandar-bandar.

nissan_leaf_2014

Angka daripada Energy Diversification and Saving (IDAE) mencadangkan bahawa meletakkan 1,000 kenderaan elektrik di jalan-jalan bandar yang akan mengurangkan pelepasan gas greenhouse oleh lebih daripada 30,000 kg dan pelepasan CO2 sebanyak lebih 2,000 tan setahun. Tambahan pula, ia akan juga ketara mengurangkan tahap pencemaran bunyi kenderaan zero-emisi Nissan, LEAF dan e-NV200, membuat bunyi kurang daripada ceiling fan.

Selain kelebihan yang ketara alam sekitar, kecekapan model-model ini juga meliputi bidang kewangan kerana mereka mengurangkan kos penyelenggaraan sebanyak 40% berbanding dengan kenderaan dengan enjin pembakaran konvensional dan mengurangkan perbelanjaan ke atas bahan api antara tiga dan empat kali, dengan kos elektrik berada di antara € 1 dan 2 € setiap 100 kilometer bergantung kepada tarif.

nissan_leaf_2014f

Nissan LEAF kini mendahului model zero-emisi terkemuka di dunia dengan lebih daripada 178,074 unit terjual. Akibatnya, pemandu perintis bagi model ini telah mengelakkan pelepasan 266 million kg CO2 kepada atmosfera di seluruh dunia, satu kuantiti yang akan meneutralkan 19 million pokok.

nissan_leaf_2014b

 

Previous post

Jerman Mahu Lebih Kereta Elektrik Di Jalan Mereka

Next post

Bespoke Rolls-Royce Wraith Porto Cervo Kelihatan Cantik Dalam Warna Biru

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *