Gaya Hidup

Cabaran Mazda SKYACTIV 2015 Menghasilkan Keputusan Menakjubkan

Mazda telah menganjurkan Cabaran SKYACTIV 2015 dengan kerjasama Shell, yang membekalkan bahan api dan minyak untuk demonstrasi kecekapan bahan api ini. Cabaran SKYACTIV menyaksikan sebanyak 30 orang peserta yang menyertai pemanduan 340km bermula dari Ibupejabat Bermaz, iaitu pengedar jenama Mazda di Glenmarie menuju ke Johor Bahru menampilkan 3 model Mazda yang paling popular iaitu Mazda 2, 3 dan CX5. Dua model terakhir tempatan juga terlibat sama.

DSC07686

Terdapat 5 setiap satu menjadikan jumlah kenderaan sebanyak 15 buah. Para peserta bertanding untuk melihat siapa yang boleh mencapai yang terbaik skor ekonomi bahan api. 3 model Mazda diwakili oleh 3 kategori berbeza. Kami berada dalam kereta yang terbesar daripada tiga buah kenderaan, iaitu CX-5 SUV. Ia mungkin besar, tetapi kami berjaya ekonomi bahan api purata yang sangat baik sebanyak iaitu 5.6 l/100km.

DSC07694

Tiada apa apa yang boleh dibandingkandenganpemandu yang pantas dalam persaingan CX-5 yang berjaya melakukan pemanduan dari Glenmarie ke Johor Bahru dengan petrol yang bernilai RM14.15. Ianya kurang daripada 7 liter petrol untuk perjalanan jauh yang melebihi 300 kilometer pada sebuah SUV!

DSC07655

Bagi memastikan ketepatan ujian, bagi tukup, kawalan iklim dan penutup tangki minyak semuanya ditutup kedap untuk mengelakkan sebarang gangguan. Tambahan pula, ukuran yang dibuat oleh Shell dan Mazda.

Apa yang lebih menarik adalah setiap kereta akan membuat perhentian wajib di 3 buah tempat pada jangkamasa yang diberikan dan masa itulah terdapat kesesakan berhampiran persimpangan Kulaijaya yang telah memakan masa selama 20minit. Cabaran SKYACTIV tahun ini menunjukkan bahawa Mazda adalah jenama yang boleh menjanjikan keseronokan ‘Zoom-Zoom’ sementara mengembalikan ekonomi bahan api yang besar diseluruh rangkaian kenderaannya.

DSC07633

 

Previous post

AC Schnitzer Memodifikasikan BMW i8. Kenapa Modifikasikan Kereta Yang Mempunyai Bahan Bakar Yang Efisien?

Next post

Ford Umum Model Terulung Ranger Wildtrak Baharu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *