Berita Auto

Honda Telah Meletakkan 300 Juta Motorsikal Di Jalanraya Seluruh Dunia.

Masih ingatkah lagi dengan motorsikal ‘kap-chai’ yang ikonik.  Setelah mencapai kejayaan yang lebih daripada 65 tahun dalam pembuatan, Honda Motor Company Ltd baru-baru ini telah mengumumkan pengeluaran motosikal yang ke 300-juta termasuk ‘kap chai’ yang telah memulakannya.  Pencapaian motorsikalnya adalah Honda Gold Wing yang dihasilkan di syarikat Kumamoto Factory di Jepun.  Honda akan meraikan ulangtahun yang ke 40 Gold Wing yang ikonik pada 2015.

Honda-Cub_2

Honda memulakan pengeluaran motorsikal secara besar-besaran di Jepun pada tahun 1949 bila mereka membina Honda 98cc Dream type-D. Kini, Honda mengeluarkan motorsikal, ATV dan side-by sides di 32 kilang di 22 Negara.

Honda-Gold-Wing-1

Dalam tahun 1958, Honda memperkenalkan Honda 50, yang dkenali secara global sebagai Super Cub, yang kemudiannya telah merevolusasikan industri.  Super Cub telah terjual hampir 90 juta unit seluruh dunia sejak ia dikeluarkan.  Kini, Honda menguruskan 17 fasiliti pengeluaran utama di Amerika Utara, mengeluarkan rangkaian automobil Honda dan Acurabesar besaran, automobil enjin dan trasmisi, kenderaan Honda all-terrain dan side-by-sides, produk kuasa peralatan dan HondaJet jet ringan.

Honda-Gold-Wing-2

Previous post

Thai Motor Expo Menyaksikan Mitsubishi Triton Pickup Baharu

Next post

Asian Le Mans 2014, 3 Jam Di Sepang – Oak Racing Menjuarainya.

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *