Berita Auto

MotoGP 2014, Sepang, Marquez Pole Kali ke-13

Petak pertama MotoGP 2014 di Shell Grand Prix Motosikal Malaysia Advance pergi ke Marc Marquez, rekod baru Pole yang ke-13 tahun ini. Dani Pedrosa dan Jorge Lorenzo menyertai dia di barisan hadapan selepas pertempuran Q2.

MotoGPPhoto-1

Marc Marquez

1 – 1’59.791

“Saya sangat gembira kerana mempunyai kedudukan Pole, kerana suhu di trek amat tinggi dan ia adalah sukar untuk melakukan apa-apa putaran yang baik! Masa yang sangat baik – lebih baik daripada yang saya jangkakan – jadi saya gembira dengan apa yang terjadi hari ini. Mari kita berharap bahawa race esok kering, tetapi Dani pencabar yang sangat kuat untuk menang; dia mempunyai peluang yang besar dan kami siap untuk berjuang dengan dia dari pusingan pembukaan! Saya juga senang setelah memecahkan rekod. Mungkin kedudukan pole tidak penting kerana mereka tidak memberikan apa-apa mata, tetapi anda mencapainya dengan menjadi pelumba terpantas di putaran tunggal. Ini tidak bermakna bahawa anda akan menjadi yang terpantas dalam perlumbaan, sudah tentu, jadi perkara yang paling penting adalah apa yang terjadi esok. ”

MotoGPPhoto-4

Marquez (Repsol Honda) menetapkan masa pemecah rekod dari 1’59.791s untuk mengamankan Pole di hadapan rakan sepasukan, Pedrosa (Repsol Honda) yang 0.182s lebih perlahan. Barisan depan diselesaikan oleh Lorenzo (Movistar Yamaha) yang menetapkan 2’00.203s lap terbaik.

Photo-4

Marquez adalah pelumba pertama di bawah masa 2’00 pada hujung minggu perlumbaan di Sepang. Ini juga menandakan Pole kerjaya ke-50 dan ke-13 musim ini, mencatatkan rekod baru. Stefan Bradl (LCR Honda MotoGP) dan Andrea Dovizioso (Ducati Team) kedua-dua yang memenuhi syarat pada baris kedua dari grid, kedua-dua dalam satu detik dari pusingan Marquez.

Photo-3

Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP), Aleix Espargaro (NGM Forward Racing), Cal Crutchlow (Ducati Team), Bradley Smith (Rakasa Yamaha Tech 3) dan Alvaro Bautista (GO & FUN Honda Gresini) selesai sepuluh teratas. Pol Espargaro (Rakasa Yamaha Tech3) ke-12 telah meningkat kepada Q2 tetapi kemudian menjadi tidak layak untuk mengambil bahagian disebabkan oleh kemalangan besar FP3, yang melihat dia mematahkan tulang di kaki kirinya. Kesesuaiannya untuk perlumbaan akan dinilai pada pagi Ahad. Hiroshi Aoyama (Drive M7 Aspar) turun pada awal sesi Q2 yang telah maju dari Q1. Pelumba Jepun masih ke-11 disebabkan oleh Pol Espargaro tidak mengambil bahagian.

Photo-2

Andrea Iannone (Pramac Racing) dinyatakan tidak layak untuk mengambil bahagian lagi di Grand Prix pada hari sebelumnya akibat kecederaan lengan kiri selepas kemalangan Jumah beliau meninggalkan dia berjuang untuk kekuatan dan kuasa.

MotoGPPhoto-3

MotoGP Kelayakan

1- Marc Marquez SPA Honda 1’59.171

2- Dani Pedrosa SPA Honda 0,182

3- Jorge Lorenzo SPA Yamaha 0,402

MotoGp-Marc-marquez1

Previous post

Shell Malaysia ADVANCE MotoGP. Kelayakan Klasifikasi Nr. 2

Next post

MotoGP 2014 Sepang: Marc Marquez MENANG Menyamai Rekod 12 Kemenangan Doohan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *