Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Mercedes Akan Lancar EQ Untuk Menandingi Model S Tesla

Mercedes-Benz sedang membangunkan sedan berkuasa bateri bersaiz  USD90,000 kelas S yang utama mereka, mencabar Model S Tesla untuk pembeli kereta elektrik mewah.

Sedan penuh baharu, yang digelar EQ S, akan menjadi sebahagian daripada dorongan Daimler untuk memperkenalkan 10 kenderaan elektrik penuh sebelum 2022, kata Ketua Pegawai Eksekutif Dieter Zetsche pada hari Rabu semasa pembentangan hatchback Mercedes A-class yang diubahsuai di Split, Croatia.

Barisan EQ akan diapit oleh model hibrid plug-in yang menawarkan pelbagai bateri “benar-benar berbeza” daripada hari ini, sementara kenderaan konvensional akan memperlihatkan hibrid ringan dengan teknologi 48 volt dalam pergeseran dari kuasa pembakaran tulen. “Semua kenderaan akan dielektrikan” kata Zetsche.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Mercedes merangkul penghasilan dan keuntungan rekod tahun lepas mempertahankan kedudukan teratas global daripada jenama BMW dan Audi Volkswagen Group. Tetapi peningkatan kos untuk pembangunan kereta berkuasa bateri dan penawaran digital baru, serta kemungkinan halangan perdagangan di A.S. dan China, dua pasaran terbesar Mercedes mengancam untuk menimbang margin keuntungan.

 

Previous post

Nissan Serena 2.0L S-Hybrid Varian Premium Highway Star

Next post

Mercedes-Benz Malaysia Memperkenalkan Jenama EQ Berikutan Kejayaan S1 2018

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *