Berita Auto

Mengapalah Ford Focus RS Diabaikan Disini?

Ford baru sahaja melancarkan Focus generasi terbaru mereka. Sementara itu, kami menyaksikan permintaan Fokus yang semakin menurun di Malaysia dan lagi teruk, kehilangan versi RS yang ganas.

Fokus RS adalah hot hatch yang mungkin hanya mempunyai empat pencabar yang di negara ini. Menggerakkan Focus ini adalah enjin 2.3 liter EcoBoost dengan 350PS, yang membolehkannya untuk memeecut dari 0-100km / j dalam 4.7 saat. Ini bermakna hanya semua jenis baru Honda Civic Type R, Mercedes A45 AMG, VW Golf R dan Renault Megane boleh bersaing dari segi harga dan ciri. Megane terkini tidak mempunyai peluang untuk terus hidup di pasaran Malaysia kerana harga dan imej jenamanya. Golf R Mk7.5 baru sahaja tiba dan permintaannya semakin meningkat meskipun harga yang diminta hampir RM300k.

Fokus RS ini tidak diberi peluang untuk menunjukkan mukanya di Malaysia dan penjaga jenama tempatan telah memutuskan untuk tidak memperkenalkannya Focus RS sebelum ini kerana mereka percaya ianya mempunyai permintaan yang sangat sedikit dan keghairahan bilik pameran tidak memerangsangkan. Oleh itu, untuk beberapa peminat RS ini adalah masa yang sedih dan hanya pengimport pasaran kelabu saja yang boleh mengimport unit yang digunakan dari England untuk mereka.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

 

Previous post

Pininfarina Dedah Kereta Konsep Kedua Untuk Beijing Motor Show

Next post

Nissan Serena 2.0L S-Hybrid Varian Premium Highway Star

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *