Berita Auto

BMW Terpaksa Recall 11,000 Kereta

BMW AG menafikan menggunakan peranti muslihat dalam model kuasa diesel mereka, dengan alasan masalah perisian yang salah dan tidak sesuai dalam model 750d dan M550d. Satu tuntutan mahkamah class-action telah dilancarkan di Amerika Syarikat. Pihak Berkuasa Pengangkutan Persekutuan (KBA) mengarahkan recall itu untuk lebih daripada 11,000 model mewah diesel BMW mewah pada hari Jumaat.

Menteri Pengangkutan Persekutuan Andreas Scheuer berkata “peranti muslihat yang tidak disahkan akan dikeluarkan” dari kawalan enjin.

Setakat ini, BMW telah menafikan penglibatan dalam skandal pelepasan diesel yang telah melanda pesaing Jerman VW sejak 2015 apabila gergasi auto Wolfsburg mengakui perisian menipu pada berjuta-juta kenderaannya.

Penarikan balik yang menjejaskan model BMW 750 3.0 Diesel Euro 6 dan BMW M550 3.0 Diesel Euro 6 mengikuti pengakuan oleh pembuat kereta Munich pada bulan Februari bahawa kenderaan mengeluarkan pelepasan yang lebih berbahaya di jalan raya berbanding di stesen ujian makmal.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Pendakwa raya menyerbu ibu pejabat BMW pada awal bulan Mac berkata mereka telah melancarkan siasatan awal ke atas penyelewengan  pelepasan diesel yang disyaki, mempercayai 11,400 kereta mungkin dilengkapi dengan “peranti muslihat yang tidak sah”.

Selasa lepas, firma undang-undang AS, Hagens Berman memfailkan saman class-action menuduh BMW dengan Robert Bosch GmbH dan Robert Bosch LLC mencipta perisian manipulatif yang akan menangkis tahap pencemaran secara haram semasa menjalani ujian pelepasan. Ia mendakwa SUV diesel dan sedan 4 pintu memancarkan sehingga 27 kali lebih banyak nitrogen oksida daripada standard undang-undang.

Saman itu mendakwa “Model BMW X5, yang dibina antara tahun 2009 dan 2013, dan model BMW 330d, yang dijual antara 2009-2011, mengeluarkan tahap nitrogen oksida berkali-kali lebih tinggi daripada rakan-rakan petrol mereka.”

“Di peringkat ini, kereta-kereta ini bukan hanya kotor tetapi mereka tidak memenuhi piawaian untruk dipandu secara sah di jalan-jalan AS dan tidak akan dibeli oleh sesiapa jika BMW memberitahu yang sebenar,” kata Steve Berman dari Hagens Berman. “BMW memilih untuk mengikuti jejak mereka seperti Volkswagen dan banyak lagi, untuk membina sistem muslihat.”

BMW menafikan tuduhan itu dan jurucakap mereka berkata, “Secara prinsipnya, kenderaan BMW Group tidak dimanipulasi dan mematuhi semua keperluan undang-undang.”

 

Previous post

Mazda CX-3 Dapat Update Untuk 2018

Next post

Kasma Juara Pusingan Pembukaan Cub Prix 2018

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *