Aksesori / Produk / Alatan / Minyak

VW Group Berhenti Menggunakan Kuasa Arang Batu

Volkswagen Group mengambil satu lagi langkah penting untuk mengurangkan kesan alam sekitar dengan ketara dan bergerak jauh dari arang batu. Lembaga Pengurusan Kumpulan telah memutuskan bahawa dua stesen kuasa utama di Wolfsburg akan dimodenkan dan diubah dari arang batu keras ke penembakan gas asli. Dalam projek ini, beberapa sistem kitaran gabungan yang baharu akan dipasang sebagai pengganti bagi dandang arang batu yang sedia ada. Sekitar € 400 juta akan dilaburkan dalam projek ini dan kemudahan baru akan ditugaskan antara 2021 dan 2022.

Turbin gas kecekapan tinggi yang baru dipasang di stesen janakuasa Wolfsburg akan mengurangkan pengurangan karbon dioksida untuk haba dan penjanaan kuasa kira-kira 1.5 juta tan setahun. Ini sepadan dengan keluaran CO2 tahunan semasa kira-kira 870,000 kenderaan dan mewakili pengurangan hampir 60 peratus berbanding dengan pembebasan sebelumnya stesen janakuasa di Wolfsburg. Dengan merujuk kepada tumbuhan Jerman, pengurangan pelepasan CO2 berjumlah kira-kira 50 peratus. Sistem ini akan dikendalikan oleh syarikat Kumpulan VW Kraftwerk GmbH.

Di stesen kuasa “Heizkraftwerk Nord / Süd”, sebuah mercu tanda daripada kilang Wolfsburg, ia dirancang untuk menggantikan dandang arang batu dengan sistem kitaran gabungan (gas dan stim turbin) dan tiga dandang air panas. Pada masa akan datang, kemudahan ini akan menghasilkan kira-kira 136 megawatt kuasa elektrik dan kira-kira 386 megawatt tenaga haba. Di samping itu, dua unit kitaran gabungan akan dipasang di kawasan penyimpanan arang batu di sebelah stesen janakuasa “Heizkraftwerk Barat” dan akan menghasilkan kira-kira 288 megawatt tenaga elektrik dan kira-kira 265 megawatt tenaga haba. Jumlah pelaburan dalam sistem kitaran gabungan kecekapan tinggi di lokasi ini ialah kira-kira € 400 juta.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Dengan syarat bahawa kelulusan diberi oleh pihak berkuasa yang kompeten dan kemajuan yang mencukupi dicapai dengan reka bentuk terperinci dan panggilan untuk tender, kerja pembinaan pertama boleh dimulakan pada 2018. Apabila kemudahan baru telah ditugaskan, mungkin pada tahun 2021 dan 2022, pelepasan CO2 mungkin dikurangkan hampir 60 peratus atau kira-kira 1.5 juta tan setiap tahun – sepadan dengan keluaran karbon dioksida semasa kira-kira 870,000 kenderaan setahun.

Kedua-dua stesen janakuasa di Wolfsburg bukan sahaja membekalkan kebanyakan kuasa yang diperlukan untuk kemudahan komponen Volkswagen Passenger Cars, Volkswagen Commercial Vehicles dan Volkswagen di Wolfsburg, Emden, Hanover, Kassel, Brunswick dan Salzgitter. Stesen-stesen ini juga menyediakan haba kepada kilang Wolfsburg serta bandar Wolfsburg.

Previous post

Ini Dia Wallbox Benz Generasi baharu. Adakah Ia Diadaptasikan Untuk Pasaran Malaysia?

Next post

Mazda Dan Toyota Akan Menjalankan Kilang Bersama Di A.S.

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *