Berita Auto

Bagaimana Agaknya Jika Geely Motors Memiliki Defender Yang Ikonik

Selepas hampir 68 tahun kejayaan di seluruh dunia, pengeluaran Land Rover Defender telah dihentikan kira-kira 2 tahun yang lalu kerana piawaian Kesatuan Eropah mengenai pelepasan kenderaan yang akan digunakan dari tahun 2020 dan JLR (Jaguar Land Rover) tidak dapat atau tidak mahu meningkatkan kenderaan mengikut piawaian tersebut.

Kami tertanya-tanya mengapa Mercedes-Benz masih terus menghasilkan G-Wagon mereka dengan enjin dan mekanik yang disemak semula untuk mematuhi piawaian Kesatuan Eropah di mana JLR membuat keputusan untuk membuang reka bentuk ikonik dengan mekanikal moden.

 

Sementara itu, jutawan British, Jim Ratcliffe merancang untuk memulakan pembuatan kereta lasak dengan gaya Defender yang dihentikan Land Rover dalam pelaburan besar-besaran yang memecah tanah baru bagi kumpulan Ineosnya. Encik Ratcliffe membuat kekayaannya dengan syarikat kimia Ineos tetapi terkenal kerana kepentingannya dalam sektor kereta dan merupakan penggemar Defender. Namun dia perlu melabur kira-kira £ 600m untuk kenderaan 4×4 baru untuk menggantikan Defender. Nampak seperti banyak wang apabila semua yang diperlukan adalah drive baru dan beberapa pemodenan dalaman. Mungkin waktunya untuk Geely membeli Defender dan mulakan semula pengeluaran menggunakan sistem pemacu hibrid T8 plugin yang dibekalkan Volvo. Amacam?

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101
Previous post

Pelekat Cukai Jalan Malaysia Tidak Melekat!

Next post

Tawaran Sime Darby Auto Connexion-Ford sempena Tahun Baru Cina

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *